Een schadegeval, wat nu?

13 december 2016

Verreweg in de meeste gevallen worden substraten probleemloos toegepast. Maar soms verloopt een teelt niet succesvol, bijvoorbeeld als de groei achterblijft of als er schade aan het blad of de bloem ontstaat. Als er aanwijzingen zijn dat het substraat hierbij een rol speelt, benadert een kweker doorgaans zijn substraatleverancier. Om vast te stellen of het substraat mogelijk (onderdeel van) de oorzaak van de schade is, is gedegen onderzoek nodig. RHP kan u hierbij helpen. De RHP-checklist 'Schadegevallen’ en onze technische medewerkers staan altijd tot uw beschikking.

Checklist bij schadegeval

Bij schadegevallen is gedegen onderzoek en deskundige begeleiding belangrijk. Het doel van zo’n onderzoek is altijd helder te krijgen wat de rol is van het substraat. Om u te helpen, heeft RHP enkele jaren geleden een checklist (zie download) gemaakt. In deze checklist staat welke informatie u allemaal kunt verzamelen. Het is van belang dat u er snel bij bent en niets over het hoofd ziet. De omstandigheden kunnen namelijk veranderen, waardoor het niet meer mogelijk is om later alle benodigde informatie nog bij elkaar te krijgen. En die informatie is noodzakelijk om, ook na verloop van tijd, nog grondig onderzoek te kunnen doen en conclusies te trekken. 

Wij helpen u graag

Is er nader onderzoek nodig naar een schadegeval? RHP ondersteunt u en de kweker graag hierbij. Dat komt verschillende keren per jaar voor. Bijvoorbeeld als de situatie complex lijkt of als het wenselijk is een onafhankelijke partij erbij te betrekken. Benader in zo’n geval zo snel mogelijk een van de technische medewerkers van RHP. Er kan desgewenst ook ‘op afstand’ worden meegedacht. Hoe sneller het onderzoek start, hoe beter. RHP heeft op dit vlak jarenlange ervaring en kan specifieke onderzoeksmethoden toepassen. RHP schrijft altijd een onderzoeksrapport met de bevindingen. De ervaring leert dat de uiteindelijke conclusies vaak worden gedeeld door alle betrokken partijen.

Meer nieuws? 

toon alle items